23948sdkhjf

Nordisk detail-rapport: Udsalg truer danske butikker

Ni ud af ti retailere mener, at fænomener som Black Friday får kunderne til at flygte fra de fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Januarudsalg, sommerudsalg, mid-season sale, Black Friday, Cyber Monday og mange flere.

Danske forbrugere har ofte mulighed for at gøre et godt køb.

Endda så gode, at ni ud af ti nordiske retailere siger, at de har færre besøgende i deres fysiske butikker, når der ikke er udsalg.

Det viser en nordisk rapport udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, der leverer betalingsløsninger til en række danske og internationale virksomheder.

- Der er bred enighed blandt retailere om, at udsalgsperioder som fx Black Friday betyder, at færre forbrugere bruger den fysiske butik, når der ikke er udsalg. Det giver dage med meget lav aktivitet. Samtidig peger det på en tendens, og retailere skal derforoverveje, hvilken rolle deres fysiske butik spiller i deres fremtidige strategi, siger Bettina Thorkelin, der er regional director nordic i Valitor, i en pressemeddelelse. 

Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Skal ikke konkurrere på pris
Ifølge undersøgelsen svarer tre ud af fire retailere, at de ikke kan konkurrere med onlinepriser.

Derfor bør retailere undersøge, hvordan den fysiske butik kan tilføre noget ekstra, som onlinebutikkerne ikke kan.

- Hver femte retailer mener, at de fysiske butikkers fordel er mulighed for at benytte nye teknologier som fx virtual reality og augmented reality. Næsten lige så mange nævnte muligheden for at tilbyde oplevelser, hvor kunderne kan se og opleve et produkt vha.flere forskellige sanser, siger Bettina Thorkelin.

I undersøgelsen svarer 20 pct. af retailerne, at de fysiske butikkers største skjulte styrke er teknologiunderstøttet salg i form af bl.a. virtual reality og augmented reality, mens 18 pct. fremhæver muligheden for at tilbyde en multisensorisk oplevelse.

Bedre service efter køb
Generelt viser undersøgelsen, at kunderne oplever at få den bedste service efter et salg i fysiske butikker.

- Retailerne er enige om, at den gode efter-købs-oplevelse er én af de fysiske butikkers forcer. Det understreges ved, at tre ud af fire mener, at kundeservicen efter salg i deres fysiske butikker er af høj kvalitet. Til sammenligning gælder det kun hver anden onlinebutik, forklarer Bettina Thorkelin.

Rapporten hedder ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”, og er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker.

Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142